DMT lanceert met A1.9i nieuwe telg uit Alpha-serie LED-schermen

Donderdag 18 juli 2024
Met de introductie van de A1.9i bestaat de Alpha-serie van DMT nu uit drie modellen: de A3.9i, de A2.6i en de nieuwe A1.9i. De DMT Alpha-serie is ontworpen met kwaliteit en prijs in gedachten om LED-schermen te kunnen leveren met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Met een pixel pitch van 1,9 mm is de DMT Alpha serie A1.9i een indoor HD LED-scherm met een minimale kijkafstand van slechts 2 meter. Dankzij de hogere pixeldichtheid heeft de A1.9i de beste schermresolutie van alle modellen uit de Alpha-serie van DMT. Voor situaties waarin de schermresolutie of de minimale kijkafstand minder veeleisend is, kunnen de A2.6i of A3.9i de perfecte keuze zijn.
 
Elk LED-scherm uit de DMT Alpha-serie is 50 x 50 cm en wordt geleverd met een lichtgewicht behuizing die is voorzien van een innovatief snelsluitsysteem voor snelle en degelijke mechanische verbindingen. De behuizing maakt ook verbindingen onder een hoek tussen -5 en +10 graden mogelijk, zodat gebogen LED-wanden eenvoudig kunnen worden opgebouwd. Ingebouwde NovaStar-ontvangerkaarten zorgen voor een vlekkeloze werking. De panelen bieden allemaal service via de voor- en achterkant, en veilig ophangen en stacken is eenvoudig met een van de bijbehorende rigging bars.
 
Het onderstaande interview met LED-schermexpert Tom Quicken gaat in op enkele praktische en technische details over LED-schermen en geeft meer achtergrondinformatie over de Alpha-serie van DMT.
 
Tom Quicken is Highlite's DMT Product Expert en kent als zodanig als geen ander de ins en outs van LED-schermen. Hij volgt en reageert op marktontwikkelingen en adviseert over productkeuze. Hij helpt klanten met de set-up, organiseert en geeft trainingen en lost alle problemen met LED-schermen op.

"In de 12 jaar dat ik met LED-schermen werk, heb ik de evolutie van dichtbij gezien. Het begon met hele grote pixel pitches, terwijl de pixel pitches tegenwoordig heel klein worden, tot minder dan 1 mm. Ik ben van huis uit lichttechnicus en heb in mijn carrière aan van alles gewerkt, van kleine privéopstellingen tot producties met grote opstellingen van 500 tot 1.000 LED-panelen die worden gebruikt op plaatsen zoals de Amsterdam Arena in Nederland. Ik heb ooit voor een videobedrijf gewerkt dat actief was in de verhuur. Dat was in een tijd voordat er commerciële LED-pixelschermen beschikbaar waren, hoewel die er wel aan zaten te komen. Maar in die tijd maakten we ze zelf. We waren de eersten die een grote interactieve dansvloer met LED-schermen ontwierpen en bouwden, die werd gebruikt op het Eurovisiesongfestival van 2014. Voor mij is de uitdaging vaak om een scherm van goede kwaliteit te maken met een goede prijs-kwaliteitverhouding. De kwaliteit van de LED's die worden gebruikt in LED-schermen wordt steeds beter en de processors die de schermen aansturen ook. Elke nieuwe generatie biedt steeds betere functionaliteit en gebruiksgemak, maar ook lagere prijzen. Dit alles maakt LED-schermtechnologie steeds toegankelijker voor een breder publiek."

Door je werk sta je in de voorhoede van de marktontwikkelingen. Kun je ons wat inzicht geven in de huidige trends op het gebied van LED-schermen?

"Zoals bij elke trend in elektronica, geldt ook hier dat naarmate de technologie verbetert, de vraag naar de mogelijkheden ervan toeneemt. De grootste ontwikkelingen zijn geweest in het verhogen van de schermresolutie, of een dichtere pixel pitch. In de afgelopen jaren heb ik een sterke toename gezien in het gebruik van betaalbare indoor schermen voor de twee belangrijkste toepassingsgebieden, (permanente) installatie en verhuurtoepassingen. Om aan deze vraag te voldoen, gaf Highlite mij de opdracht om de beste balans tussen prijs en kwaliteit te vinden. Het resultaat is de DMT Alpha Serie, die de populairste pixeldichtheden van dit moment biedt, 3,9 en 2,6 mm, en de onlangs toegevoegde 1,9 mm per pixel."

Welke uitdagingen ben je als professional in de industrie tegengekomen bij het opzetten van LED-schermen in verschillende omgevingen?

"Laat ik beginnen met een heel praktisch voorbeeld. Voor het ophangen van een LED-scherm zijn rigging bars meestal de beste oplossing. Maar vaak zitten de truss braces precies op de plek waar je de bar wilt ophangen en in de weg van het ophangoog. Om dit te voorkomen, kunnen rigging bars worden ontworpen met verschuifbare en verstelbare oogbouten. Dit is precies hoe de rigging bars van DMT voor de Alpha Series zijn ontworpen.

Een andere uitdaging en vraag uit de praktijk is de mogelijkheid om een gebogen scherm te maken, bijvoorbeeld een cirkelvormig scherm op een evenementstand. Hiertoe kan de DMT Alpha Serie worden opgesteld met een horizontale hoek van -5 tot maximaal +10 graden.

In een permanente installatie kan de montage en het onderhoud van het scherm een uitdaging zijn. Omdat de DMT Alpha-serie via de voorzijde te onderhouden is, kunnen de LED-modules en de voeding indien nodig vanaf de voorzijde van het scherm worden gemonteerd. Hierdoor kunnen gebruikers het scherm heel dicht tegen de muur monteren. De vier M10 schroefdraden aan de achterkant van het scherm zijn er om de montage in deze situaties gemakkelijk te maken.

Een laatste voorbeeld: Soms is het niet mogelijk om het hele scherm ter plekke op te hangen. In deze gevallen moet het scherm vanaf de grond worden opgebouwd. De Alpha Series rigging bars kunnen niet alleen worden gebruikt als ophangbeugel, maar ook als stacking bar. De twee voeten zijn voorzien van schroefdraad, zodat de lengte eenvoudig kan worden aangepast om de bar waterpas te zetten of om ongelijke vloeren te compenseren."

Als het gaat om het maken en beheren van content voor LED-schermen, welke best practices raad je dan aan om te zorgen voor een vloeiende en aansprekende visuele ervaring?

"Bij het maken van content voor een installatie zou ik aanraden om het "pixel to pixel" te doen, simpelweg omdat dit de beste resultaten oplevert. Waarom? Een controller mag dan wel een schaalfunctie hebben, maar als je bronmateriaal full HD is maar je scherm bijvoorbeeld maar 500 pixels breed is, zal de controller het beeld herschalen zodat het op het scherm past. Dit ziet er niet altijd goed uit. Als de resolutie van je inhoud overeenkomt met de resolutie van je scherm, is schalen niet nodig en wordt beelddegradatie vermeden.

In verhuursituaties wordt vaak een mediaserver van een merk als Resolume of Arkaos gebruikt. Deze server converteert de content naar de juiste resolutie, wat vaak niet dezelfde resolutie is als het LED-scherm. Denk aan een live-situatie waarbij er een groot centraal scherm is en verschillende kleinere schermen links en rechts van het podium; het kan zijn dat je de visuals op alle schermen tegelijk wilt projecteren en even later wil je de content volledig projecteren op alleen het centrale scherm. Pixel-to-pixel content is in deze situatie minder praktisch.

Hoe dragen LED-schermen in jouw ervaring bij aan het creëren van immersieve en visueel indrukwekkende displays in verschillende toepassingen?

"LED-schermen zijn heel veelzijdig als het gaat om wat er kan worden weergegeven. In principe is alles mogelijk. Wat de toepassing ook is, een goede beeldkwaliteit zal altijd resulteren in een meer immersieve ervaring. Wat de kwaliteit echt verbetert in situaties waar er veel licht op het scherm valt, zijn volledig zwarte LED's, bijvoorbeeld wanneer een scherm wordt gebruikt als achtergrond op een podium en de frontlichten niet alleen de artiest maar ook het LED-scherm beschijnen. Dit type scherm biedt een veel beter contrast omdat het licht niet zo sterk weerkaatst als een LED-scherm met witte LED's."

Kun je ons een voorbeeld geven van een project waar de DMT Alpha Series een cruciale rol heeft gespeeld en wat waren de belangrijkste factoren die hebben bijgedragen aan het succes?

"Waarschijnlijk wordt het merendeel van de LED-panelen gebruikt door verhuurbedrijven, dus ze worden eigenlijk in allerlei toepassingen gebruikt. Maar een goed voorbeeld van een permanente installatie is de installatie van 60 DMT Alpha Series A3.9i - Indoor LED-panelen op een evenementenlocatie genaamd The Hangar in Milsom's Kesgrave Hall bij Ipswich, waar het scherm een prominente positie heeft als 15m2 achtergrond op het podium."

Hoe proberen fabrikanten toekomstbestendige LED-panelen te produceren nu de technologie zich blijft ontwikkelen?

"Een fabrikant zou één platform kunnen kiezen en alle panelen daarmee compatibel maken. Op deze manier kunnen verschillende pixel-pitched LED-panelen gebruik maken van hetzelfde frame en hoeven gebruikers niet te investeren in nieuwe hardware telkens als er een nieuw LED paneel wordt geïntroduceerd, wat het economisch aantrekkelijk maakt. Ten tweede kan, naarmate de pixeldichtheid van de panelen toeneemt, ook de behoefte aan rekenkracht toenemen. Een LED-paneel met een eenvoudig te upgraden verwerkingskaart is dus een voordeel voor de toekomstbestendigheid van LED-panelen. Ten slotte kan betere beeldverwerking met een hogere kleurbitdiepte beschikbaar komen. Bestaande LED-panelen kunnen profiteren van deze betere beeldverwerking en een betere visuele kwaliteit bieden na een upgrade van de processing hardware."

Welke rol speelt de DMT Alpha Serie volgens jou bij het creëren van opvallende merkbeleving voor bedrijven en organisaties?

"Het biedt een betrouwbare oplossing met een hoge resolutie en goede beeldkwaliteit tegen een betaalbare prijs. Dat is waar de meeste toepassingen naar op zoek zijn."

Zijn er misvattingen over LED-schermen die je vaak tegenkomt en hoe pak je die aan in je professionele interacties?

"Ik zie vaak dat mensen de neiging hebben om alleen naar de resolutie en de prijs te kijken bij het kiezen van een LED-scherm, maar dit zegt niet genoeg over de kwaliteit. Het is vaak veel belangrijker om (ook) te kijken naar het type LED dat in het scherm wordt gebruikt en het merk. De driver IC's, het merk van de voeding, het merk van de connectoren, de technische kant zeg maar, bepalen allemaal de kwaliteit van het LED-scherm, de duurzaamheid, betrouwbaarheid en levensduur. Voor de DMT Alpha serie heeft Highlite gekozen voor een gerenommeerd LED-merk, betrouwbare Novastar ontvangerkaarten en stevige Seetronic-connectoren om een betrouwbare kwaliteit LED-scherm te leveren."

Zijn dat de sterkste punten van de DMT Alpha-serie die de gebruikerservaring verbeteren?

"Naar mijn mening heeft de kwaliteit en het contrast van het scherm de grootste invloed op de gebruikerservaring. Ik zou zeggen dat het gebruik van zwarte LED's in plaats van witte de grootste invloed heeft op de beeldkwaliteit, gevolgd door de beeldverwerking."

Wat is volgens jou de toekomst van LED-schermtechnologie en hoe past de DMT Alpha-serie in deze verwachte ontwikkelingen?

"In de toekomst verwacht ik schermen met verschillende LED-technologieën en ultrahoge resoluties. Op dit moment gebruiken bijna alle LED-schermen losse SMD LED's, net als de DMT Alpha Series. Dit kan veranderen voor technologieën die hogere resoluties mogelijk maken, zoals COB LED's, maar deze hebben nog enkele grote nadelen die moeten worden gladgestreken. Dus voor de nabije toekomst is het modulaire ontwerp op basis van één platform dat naar behoefte kan worden opgewaardeerd de kracht van de DMT Alpha-serie. En het gebruik van hetzelfde platform voor de hele serie is ideaal voor verhuurbedrijven, omdat ze maar hoeven te investeren in één type rigging-systeem dat compatibel is met toekomstige toevoegingen aan de serie.”