Lounge 2013: menselijk contact centraal
AV-Entertainment Nr2 2013
» EVS: Second screen als mikpunt
» THELIGHT: Innovatieve lichtarmaturen
» Interview Ronald Prent: Wisseloord is terug!
» Creatieve toepassing LED bij 3FM Awards
» Lounge 2013: menselijk contact centraal
» Paaspop 2013: andere wereld
» Opvallende productreleases op NAB
» Recordaantallen Prolight + Sound
» Digital Out Of Home voor smart events
» Voorbeschouwing AVM 2013
» Wereldtournee: Ice Age Live!
Alle edities
Lounge 2013: menselijk contact centraal
Lounge 2013Menselijk contact centraalIn het Eurocam Media Center in de Belgische plaats Lint (vlakbij Antwerpen) vindt op 4 en 5 juni Lounge 2013 plaats, dè Vlaamse vakbeurs voor de audiovisuele professional?.en nog gratis toegankelijk ook! Thema is dit jaar 'theater en live entertainment'. AV & Entertainment Magazine is ook van de partij en sprak op voorhand met organisator Geert Torfs. Lounge wordt dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd en is feitelijk ontstaan vanuit de Vlaamse audiovisuele sector zelf, vertelt Geert Torfs over zijn beurs. "Men was namelijk op zoek naar een beurs die qua formaat past bij de relatief kleine markt die België vormt. De markt in België is, zeker in theater, een relatief kleine markt. Vanuit bedrijfsoogpunt is een dure stand, met veel materiaal en mensen daarom ook niet meteen te verantwoorden binnen het marketingbudget. Bovendien ligt de tijd om nieuwe producten te lanceren op een beurs al enige tijd achter ons. Als klein land hoefden we ook niet meteen te hopen op deze lanceringen en dus moest de focus van de beurs op de juiste manier gelegd worden. Daarom hebben we er duidelijk voor gekozen er een netwerkmoment van te maken. Daarbij willen we inspelen op de groeiende fysieke afstand die er steeds meer ontstaat tussen consument en fabrikant door de opkomst van webwinkels en tijdsgebrek door vertegenwoordigers om technici te gaan bezoeken. De beurs moet dan ook een moment zijn waarop deze twee groepen elkaar nog eens zien, kunnen terugkijken op het afgelopen jaar en vooruitblikken op het volgende." Menselijke contacten Bezoekers mogen vooral een gezellig beursvloer verwachten met de top 30 aan bedrijven uit de audiovisuele sector. Een kwalitatief aanbod in een uniek netwerkkader, zo kan je de verwachtingen het beste omschrijven, aldus Torfs. "Lounge is uniek omdat de focus hier voor 100% op menselijke contacten ligt. De producten komen als het ware op de tweede plaats. Verkopen of kopen doe je in eerste plaats toch op basis van vertrouwen in de verkoper of koper. Het concept zoals we het nu bedacht hebben benadrukt deze stelling nog meer. De bezoeker bevindt zich letterlijk in het midden van alle stands. Je kan niet meer om een stand heen, maar wordt er letterlijk ingezogen. Dat moet het menselijke contact nog meer aansporen en daar draait het tenslotte om op deze beurs." Het thema is dit jaar 'Theater en live entertainment'. Torfs: "Daaraan dragen vooral de standhouders heel erg bij. De behoeften van een theater zijn heel anders dan die van een (televisie-)studio. De juiste focus van de standhouders is daarom erg belangrijk. Omdat het om menselijke contacten draait, is het belangrijk dat ook de standhouders ervaringsdeskundigen meenemen naar de beurs. Dat leidt vaak tot hilarische anekdotes die de sfeer enkel maar ten goede komen. De eerste beursavond wordt dan ook steevast een beursnacht." Gezelligste beurs Op de vraag wat Lounge onderscheidt van andere beurzen, reageert Torfs: "Het unieke concept van de beurs. We willen niet de grootste zijn, maar de gezelligste. We willen niet de nieuwste producten, maar de nieuwste mensen. We willen niet de meeste bezoekers, maar de meest kwalitatieve. Het zijn duidelijke keuzes die we maken. Zo zullen we nooit meedoen aan het opbod van beurzen om aan te tonen hoeveel bezoekers we, al dan niet terecht, hebben. We claimen om de gezelligste beurs te zijn, met de meeste directe contacten. Dat onderscheidt ons van alle anderen." Randprogramma Lounge 2013 kent ook een goed gevuld randprogramma, geeft Torfs verder aan: "We hebben het programma in twee grote delen, verspreidt over de twee dagen, geknipt. Op dinsdag 4 juni werken we samen met eventplanner, één van de grootste online informatiepunten voor de eventsector. Sinds september beschikt dit platform over een eigen TV?kanaal. Elke week een boeiend interview met iemand het uit het werkveld. Voor de beurs creëren we de unieke mogelijkheid om zo'n uitzending bij te wonen. Voor het eerst zal eventplanner ook het debat aangaan met verschillende pioniers uit de sector. Een boeiende en snoeiharde analyse van de sector." Op woensdag 5 juni wordt samengewerkt met STEPP, de Belgische tegenhanger van de VPT. "We organiseren dan een symposium 'on the move'. De grenzen van theater en live entertainment worden jaar na jaar verlegd. De veilige omgeving van het theater werd al een tijdje geleden omgeruild voor het grote onbekende: de locatie. Tot enkele jaren geleden was dat recht voorbehouden voor de grote festivals. Ondertussen groeien festivals steeds dichter toe naar theatervoorstellingen: decors, aankleding, storytelling en beleving staan centraal. Festivals lijken dan ook steeds meer op locatietheater of is het net omgekeerd?" Meer informatie over Lounge vind je op www.lounge12.be Partner, standhouder én spreker ShowTex is sinds lange tijd een belangrijke partner van Lounge. Het bedrijf verzorgt de indeling en aankleding van de verschillende stands met hun vernieuwde EasyDrape-systeem. Dankzij de nieuwe telescopische horizontale leggers, langs beide zijden voorzien van Velcro, creëer je snel en eenvoudig vrijstaande dubbele wanden en met het nieuwe flexibele verbindingsstuk bouw je verschillende constructies in meerdere richtingen tegelijkertijd en in verschillende hoeken. Tijdens het symposium op woensdag 5 juni geeft ShowTex bovendien meer uitleg over 'Textiel op locatie' of hoe er wordt gekeken naar de aankleding en vormgeving van locatieprojecten. Het beloven dus weer uiterst boeiende Lounge-dagen te worden! |