Europa League Finale: Monsterklus
AV-Entertainment Nr3 2013
» Bluedrop: "De klant is veranderd, wij veranderen mee"
» Casio XJ-SK600: aangenaam kennismaken
» Het nieuwe contentplatform: 4K en meer
» Creative LED: steeds belangrijker
» Cultuurfabriek Roermond: duurzaamste theater van Nederland
» Europa League Finale: Monsterklus
» Focusrite Red Net Tour: overtuiging in Galaxy Studios
» Is jouw locatie oorveilig?
» Koningsvaart: Complexe megaklus
» Opening pand MagicFX: Friends of Magic
» Rondetafelgesprek TV: "Waar gaan het naartoe?"
» Skûtsjesilen en Vastelaovond
» Special Effects
» XO Belgium: soepel en hoog niveau
Alle edities
Europa League Finale: Monsterklus
Europa League FinaleMonsterklusIn de Amsterdam ArenA vond in mei de Europa League Finale plaats tussen de clubs Benfica en Chelsea. In opdracht van RTL Nederland en de UEFA lag de productie in handen van Infostrada Sports, dat onder andere werd bijgestaan door United en Aggreko. Infostrada Sports verzorgde naast de host broadcasting (bestaande uit drie verschillende feeds) met een wereldwijde distributie, ook het RTL 7 studioprogramma en Stadion TV. Een monsterklus waarbij Infostrada Sports koos voor United als technical supplier. Het facilitair bedrijf heeft uitgebreide ervaring met grote internationale en technisch complexe sportevenementen zoals (delen van) de Olympische zomer- en winterspelen. Operationeel succes United trad bij deze wedstrijd dus op als host broadcaster. In de HD regiewagen OB14, die speciaal werd ontwikkeld voor de registratie van grote sportevenementen, live events en concerten, had de regisseur de keuze uit de signalen van 35 camera's, waaronder naast de vaste camera's ook draadloze camera's, cranes, steadycams en camera's op rails. Dertien LSM's werden ingezet; de slomo posities werden ? vanwege de grootte van de productie ? buiten de regiewagen gebouwd in een 'slomo palace'. Het geluid werd in Dolby uitgevoerd. De OB14 maakte een feed beschikbaar voor de buitenlandse afnemers en de Nederlandse zender RTL. In het stadion bouwde United tussen de 70 en 80 commentaarposities op. SNG's werden ingezet voor extra, door afnemers gewenste feeds. In totaal waren er vanuit United ruim 80 collega's betrokken bij dit enorme evenement. "United is er trots op dit mooie project te mogen hebben uitvoeren in opdracht van Infostrada Sports. Met veel plezier hebben we dit technische toonaangevende evenement operationeel tot een succes gemaakt. Het was tevens een mooie kans om eens te meer onze toegevoegde waarde bij belangrijke live events te laten zien", aldus Rene Delwel, Operationeel Directeur United. Prestigieus De leiding over de volledige productie was hierbij in handen van regisseur Danny Melger (Infostrada Sports). Danny Menken, CEO Infostrada Sports: "Het is speciaal dat een Nederlandse partij verantwoordelijk was voor deze gigantische operatie, waarbij de productie de hele wereld overging. Wij zijn enorm blij en trots dat RTL Nederland en de UEFA uiteindelijk voor Infostrada Sports hebben gekozen als producent. We waren er dan ook van overtuigd dat we samen met United deze prestigieuze klus tot een goed einde zouden gaan brengen. Dat is ook gebleken, het was een echt TV-spektakel." Ook Marco Louwerens, programma directeur bij RTL 7 was zeer te spreken: "Ik weet hoe hoog de UEFA de lat legt, dus de Europa League-finale was een prachtige kers op de taart voor Infostrada Sports. Een terechte beloning voor één van de beste producenten op het gebied van sportregistratie." TV-compound Voor de tijdelijke stroomvoorzieningen rondom de UEFA Europa League Finale werd Aggreko in de arm genomen. "Feitelijk hadden wij rondom de finale twee opdrachten gekregen", vertelt Mark Reijnders daarover. "In opdracht van Infostrada Sports hebben we de TV-compound van stroom voorzien. De compound werd gebouwd op de oude trainingsvelden van Ajax, waar een aluminiumvloer van Eurotec overheen was gelegd. De televisiewagens moesten uiteindelijk voorzien worden van 350 kVA en complete bekabeling. Daarnaast hebben we ook nog een setje geleverd voor de crewcatering op dat terrein." Stadionverlichting De tweede opdracht voor Aggreko was om de stadionverlichting van de Amsterdam ArenA separaat te voeden. De stadionverlichting moest dus van het reguliere net worden gehaald. "Het werk rondom de TV-compound was eigenlijk een standaardklus, maar dit was echt iets bijzonders", vertelt Reijnders. "Het was voor het eerst dat de ArenA van het net af ging en het ? in dit geval door ons ? overgepakt werd. Om deze klus te klaren werd aan beide kanten van het stadion een twinpack (1000 kVA) geplaatst, wat in totaal dus neerkwam op 4000 kVA. Extra uitdaging daarbij was de enorme afstand die overbrugd moest worden vanaf de begane grond. Een week voor de wedstrijd hebben we de spullen geleverd, de vrijdag daarna is het ruwe werk begonnen. Uiteindelijk werd de boel op maandag aangesloten, hebben we het op dinsdag getest en zijn we op woensdag stroom gaan leveren." De test op dinsdag was nog wel een spannend moment, vertelt Reijnders: "Al hadden we de situatie bij ons op de zaak uiteraard al gesimuleerd zodat we zeker wisten dat het op locatie zou werken. Dat bleek ook inderdaad zo te zijn toen iemand als test de noodstop indrukte en de andere machine het naadloos overpakte." Droomproductie Achteraf gezien noemt Reijnders de klus een droomproductie: "De opdrachtgevers waren ontzettend meewerkend en we zijn op locatie geen gekke dingen tegengekomen. Omdat heel Europa meekijkt bij zo'n finale wil iedereen er ook voor zorgen dat vooraf alles al helemaal perfect is. Als Aggreko zijn we in ieder geval ontzettend trots op het feit dat we dit hebben mogen doen. Zo'n klus springt er uit en het geeft ook wel een mooi gevoel als je kijkt dat heel Europa het kan bekijken, maar dat dit alleen kan dankzij die zeven grote dozen die wij hebben neergezet. Ook de samenwerking met partijen als de UEFA, Infostrada Sports, de Amsterdam ArenA en Gigant was helemaal super." Tijdens de finale werd het volgende materiaal ingezet: ? 36 camera's, waaronder 4 super-slomo camera's, 2 extreme-slomo camera's, een spidercam (camera aan 4 kabels boven het veld), 4 op afstand bestuurde camera's (2 op rails achter de doelen en 2 bovenin het stadion), 2 draadloze steadycams en een gyroscopische gestabiliseerde camera in een helikopter. ? 3 reportagewagens, waaronder de OB14. ? Alles in HD en Dolby Surround. ? 80 commentaarposities voor radio en tv. ? 30 kilometer kabel. ? 5.000 m2 oppervlak voor alle tv-faciliteiten. ? 7 dagen opbouwen van alle tv-faciliteiten. ? Een team van ca. 175 productiemedewerkers. ? De leiding over de volledige productie was in handen van regisseur Danny Melger (Infostrada Sports). Danny Melger |