Voorbeschouwing AV Festival 2017

Initiatiefnemers Guy Molin, Fons Bakker en Floor van Wersch tellen al af. Hun enthousiasme is aanstekelijk. Tijd om samen de laatste ontwikkelingen te bespreken en alvast vooruit te blikken. "Heb je de teller op onze website gezien? We verkeren in gezonde spanning en kunnen eigenlijk niet wachten. Alles wat we bedacht en voor ogen hebben wordt op 23 en 24 mei werkelijkheid", vertelt Bakker. "Twee dagen het AV vak vieren, dat is waar we het allemaal voor doen", vult Molin aan.

Alle edities

AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Voorbeschouwing AV Festival 2017

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2017

tv&radio Festival

av-entertainment.nl

Initiatiefnemers Guy Molin, Fons Bakker en Floor van Wersch tellen al af. Hun enthousiasme is aanstekelijk. Tijd om samen de laatste ontwikkelingen te bespreken en alvast vooruit te blikken. "Heb je de teller op onze website gezien? We verkeren in gezonde spanning en kunnen eigenlijk niet wachten. Alles wat we bedacht en voor ogen hebben wordt op 23 en 24 mei werkelijkheid", vertelt Bakker. "Twee dagen het AV vak vieren, dat is waar we het allemaal voor doen", vult Molin aan.

Echt festival

Een beurs vonden de heren te ouderwets en saai. "Op een beurs is er veel éénrichtingsverkeer. Bij ons staan beleven en deelnemen centraal", geeft Van Wersch aan. Zo kwamen ze op het idee om een festival te organiseren met alles erop en eraan: lezingen, user groups, stands, foods & drinks en fun. Twee dagen lang komen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van camera's, VFX, live production, VR360, audio, streaming, broadcast, sound mobile, social media en advertising aan bod. Als official partners zijn Canon, CameraNU.nl en AV & Entertainment Magazine aan het AV Festival verbonden.

Er worden ruim 3000 film-, tv- en new media makers verwacht, verspreid over twee dagen. De bezoekers zijn makers in de ruimste zin van het woord. "Het gaat niet alleen over apparatuur, maar vooral over inspiratie, innovatie, educatie en fun. Het draait allemaal om kennis delen, inspireren en elkaar ontmoeten. We streven naar kruisbestuiving. We willen verschillende soorten eindgebruikers met elkaar in contact brengen. Uiteindelijk gebruiken ze in de basis allemaal dezelfde soort producten", legt Molin uit.

Indrukwekkende line-up

Tijdens het AV Festival presenteren zowel nationale als internationale exposanten hun producten en diensten. Daarnaast worden er tientallen workshops en lezingen gegeven. Zo zal Clive Booth (GB) een presentatie geven over autofocus gecombineerd met face recognition, Ignas van Schaick (NL) vertelt over 'De Wilde Stad' (zie kader), Alister Chapman (GB) geeft een lezing over cameratechnologie en Jonathan Harisson (GB) verzorgt een HDR licht masterclass voor professionals. "We zijn trots op onze line up en in de aanloop naar het festival mogen we steeds meer namen bekend maken", vertelt Fons Bakker. Daarnaast zijn er diverse trainingen op het AV Festival, waarbij mensen zelf kunnen proeven hoe het is om bijvoorbeeld met een ander softwarepakket zoals Avid Media Composer of Pro Tools te kunnen werken. Enkele programma-onderdelen lichten we hier alvast uit in de kaderteksten in dit verhaal. De rest van het zeer uitgebreide programma is te vinden op www.avfestival.nl.

48 minutes contest

Het AV Festival kent twee 'paradepaardjes'. De 48 minutes contest is er één. Het thema dit jaar is mobile journalism, oftewel mojo. Dit onderwerp bevat de met smartphone filmende one-man-band tot en met de in het veld met satelliet verbonden journalist. In het kader hiervan vindt op de dinsdagavond de 48 minutes contest plaats. Guy Molin legt de opzet uit: "In teams van drie personen worden deelnemers uitgedaagd om binnen 48 minuten een nieuwsitem te maken op het festival. Voorafgaand verzorgen Rick Hunink en Peter Brinkman van Videonieuwsbericht een mojo training. Om 19:12 start de wedstrijd en om 20:00 uur moeten de items worden aangeleverd, waarna ze samengevoegd worden tot het AV Festival journaal. Tot slot wijst een deskundige jury de winnaars aan. Als bezoeker van het AV Festival kan je meedoen door je te registeren. Ieder team bestaat uit drie personen: een cameraman, verslaggever en de editor. Je mag je individueel of als team opgeven. Er is een beperkt aantal plaatsen, dus deelnemers moeten zich snel aanmelden."

OPEN SET

Het tweede paradepaardje van het AV Festival is OPEN SET. De formule: 1 decor + 1 script + 1 moderator + 3 regisseurs + heel veel cast en crew = 3 korte films. OPEN SET biedt het publiek de mogelijkheid om een filmopname van één van de drie topregisseurs uit Nederland bij te wonen. Voor en tijdens de opnames legt een moderator uit wat er allemaal gebeurt. De regisseurs krijgen allemaal hetzelfde basismateriaal. Het uitgangspunt is een decor ontworpen door een bekende art director en een script gemaakt door een scenarioschrijver. De regisseur bepaalt zelf hoe het script verfilmd wordt en met welke acteurs. Aan het eind van het AV Festival worden de drie films getoond tijdens een feestelijke première.

Locatie

De Kromhouthal in Amsterdam is twee dagen lang de thuisbasis van het AV Festival. Een bewuste keuze volgens Fons Bakker: "Het is een creatieve en sprankelende locatie en Amsterdam Noord is de plek waar steeds meer mediabedrijven zich vestigen." Speciaal voor het evenement vaart de CameraNU.nl pont tussen het Amsterdam Centraal Station en de Kromhouthal. "Het is te gek om een eigen festivalpont te hebben", vult Guy Molin aan.

Tickets

Het aantal tickets is beperkt. Advies is er om er snel bij te zijn. De kaarten zijn te bestellen via www.avfestival.nl of tot 16 mei met korting beschikbaar bij de exposanten.

Inschrijven voor de 48 minutes contest kan via: http://avfestival.nl/48-minutes.

Connected Camera
United demonstreert in samenwerking met Mobile Viewpoint op het AV festival een hardware device waarmee de klant qua kosten, kwaliteit en workflow maximale efficiëntie kan halen: Connected Camera. Met Connected Camera, een kastje dat aan de camera wordt bevestigd, wordt het gedraaide beeld automatisch richting het postproductieplatform gepusht. Er zijn drie manieren om deze data te verzenden: via 4G, wifi en/of een LAN-verbinding. Een fractie nadat de camera aan gaat, loopt het beeld in lagere resolutie in Hilversum binnen. Zo kan de montage beginnen wanneer de ploeg nog op locatie is. Na de montage worden de relevante hoge resolutie beelden geautomatiseerd bij de camera op locatie opgehaald. De gemonteerde beelden worden vervolgens automatisch vervangen door beeld in hoge resolutie. Met deze oplossing komt United de wens om content zo snel mogelijk in hoge kwaliteit te kunnen gebruiken. Het beeld in lage resolutie is al zo goed dat dit geschikt is voor bijvoorbeeld internetpublicatie. Bij breaking news is het tevens mogelijk om live te streamen naar de uitzending. Connected Camera is gebaseerd op een bestaand product van Mobile Viewpoint, de WMT. Mobile Viewpoint is gespecialiseerd in het ontwikkelen van draadloze video verbindingen gebaseerd op gebundelde IP verbindingen. Inmiddels is Mobile Viewpoint in Europa markleider met haar WMT oplossingen voor live video voor streaming van live video. Op het AV Festival zal Mobile Viewpoint diverse WMT oplossingen laten zien.
LEZING: DE WILDE STAD
De Wilde Stad schetst een beeld van de stad vanuit een totaal nieuw perspectief, namelijk dat van, de vaak door de mens onopgemerkte inwoners, de vele wilde dieren en planten die de stad bevolken. Bergketens van glas en beton, industriële savannes, kilometers rioolbuizen. Voor een groot aantal wilde dieren, bomen en planten zijn onze straten, tunnels, waterwegen en gebouwen van baksteen net zo geschikt en aantrekkelijke om in te leven als een oerbos of nieuwe wildernis. De stad verdringt of vervangt niet de natuur, het is natuur. De forenzende patatmeeuw en de vinexvos zijn net zo wild en bijzonder als de zeehond en de panda.
De Wilde Stad is een film van de makers van de succesvolle natuurfilms De Nieuwe Wildernis (Gouden Kalf 2013) en Holland?Natuur in de Delta (Gouden Film 2015). EMS FILMS werkt, weer onder regie van Mark Verkerk, aan het derde deel in de trilogie over de Nederlandse natuur. Na een klassieke vier seizoenen cycle of life film De Nieuwe Wildernis en een episch verhaal over dynamische natuur in ons land, Holland natuur in de Delta, is er nu De Wilde Stad: een bioscoopfilm die spannende gescripte scènes verbindt met verrassende documentaire beelden van de stedelijke natuur. Een stadse film die de dynamiek, snelheid, kracht, schoonheid en humor van de natuur in een stedelijke omgeving laat zien met verrassende plotwendingen. Een meeslepend verhaal vol avontuurlijke ontmoetingen tussen dieren en mensen waar nu eens niet de mens centraal staat. In de lezing de eerste beelden van de film die op 13 november in de bioscoop in premiere gaat.
 
1080dots BV - stand A20
1080dots is gespecialiseerd in audiovisuele oplossingen ten behoeve van broadcast playout, graphics overlay, visual radio en digital signage toepassingen. Tijdens het AV Festival zal er o.a. gelegenheid zijn om kennis te maken met 1080dots Airflowtm,
een nieuwe dienst van 1080dots. Airflow biedt omroepen een efficiënt video playout- en managementplatform, dat is voorzien van de krachtige 1080dots video engine. Hiermee programmeer je moeiteloos 24/7 video, tekst-tv/kabelkrant en non-stop videoclip uitzendingen samen met uitgebreide graphics mogelijkheden. Airflowtm biedt televisie automatisering out-of-the-box. Schakelen van video of het automatisch instromen van informatie uit derde systemen behoren tot de mogelijkheden. Een lokale playout server voor je organisatie, bediend via een eenvoudige en overzichtelijke web interface. Airflow is ideaal, maar niet uitsluitend, voor kleinere en middelgrote omroepen. Ook voor digital signage oplossingen, scorebord, visual radio en interactieve graphics overlay toepassingen kun je bij 1080dots terecht. Je bent van harte welkom!
BBP Light - stand D16
Eén van de aanwezige bedrijven tijdens het AV Festival is BBP Light (stand D16), sinds 1992 totaalleverancier voor film, fotografie, musea, studio's, televisie, video en alle andere toepassingen van professioneel continulicht en alle bijkomende toebehoren.
Op beide festivaldagen is Jonathan Harrison (D.O.P.) aanwezig. Hij zal de masterclass 'Painting with clean light' verzorgen, die wordt gesponsord door BBP Light en haar merken Dedolight en Kino Fl. Harrison is een ervaren rot in het vak en de verwachting is dan ook dat de mensen in de rij zullen staan voor zijn 'eyeopening' masterclass.  
Ook op de stand van BBP Light zelf zijn interessante dingen te zien. Nieuwe producten bijvoorbeeld, zoals de Kino Flo Select LED's met twee white chips waardoor deze range Perfekt Skintones laat zien, de Zylight / Chimera 'Active Diffusion' en meer.
<

tv&radio beurs

De Stand van Ericsson

Weliswaar waren de afvaardigingen uit de vaderlandse broadcasters en contentproducenten een stuk kleiner dan voorgaande jaren, uit de hoek van streaming media en OTT kwamen opvallend veel meer mensen. Niet zo gek natuurlijk in een tijd waarin deze technieken, al dan niet in combinatie met VOD, VR en AR, de broadcast- en mediawereld enorm veranderd hebben. Facebook en Google waren prominenter aanwezig dan ooit.

 

Content-distributie

De NAB zelf probeerde het image van een pure techbeurs enigszins van zich af te slaan door als thema voor het 'M.E.T. Effect' te kiezen, oftewel de synergie van Media, Entertainment en Technologie. Nieuwe verdienmodellen, geholpen door techniek, moeten ervoor gaan zorgen dat niet al het advertentiegeld in de zakken van Google en Facebook verdwijnt, maar dat wordt niet gemakkelijk. Maar veel uitgevers en broadcasters zijn op de goede weg en weten met video veel bezoekers naar hun platformen te lokken, al dan niet met social media als startpunt. Content-distributie is dan ook 'King' op de NAB en dat weten de 103.000 bezoekers en 1800 standhouders maar al te goed. Video komt van meer verschillende typen camera's dan ooit en moet (live) verspreid worden naar meer verschillende schermen dan ooit in evenzoveel verschillende bitrates en codecs. Hoe doe je dat op een 'user friendly', snelle en betrouwbare wijze? Op de NAB waren vele oplossingen te zien, waaronder veel uit ons land.

HDR

Zoals verwacht vormde 4K/Ultra HD en met name de rol van HDR (High Dynamic Range) een belangrijk thema. We spraken op de beurs weer een hoop Nederlanders, zoals Jan Eveleens, CEO van Axon. Hij gelooft ook in UHD en denkt dat de industrie er binnen enkele jaren klaar voor is: "De industrie - en met name de operationele uitvoering - moet nog wel een hoop leren en de ideale werkwijze uitvinden als het gaat om UHD. Het UHD met HDR-signaal is namelijk nog niet goed technisch meetbaar. Het is een beetje zoals toen we van 4:3 naar 16:9 gingen; makkelijk te begrijpen maar technisch lastig om in de operatie in te bouwen. Met HDR kun meten wat je wilt, het aantal pixels van 4K is en blijft gelijk. Alleen door middel van metadata of er gewoon op een monitor naar te kijken kun je zien of het beeld is zoals bedoeld. Het feit dat er meerdere 'smaken' HDR zijn maakt dit nog lastiger. Onze klanten, broadcasters bijvoorbeeld, moeten leren hoe je daar mee omgaat. De techniek is er al, kijk maar op onze stand, alleen hoe we dit gaan gebruiken in de operatie heeft nog tijd en met name ervaring nodig. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat de kijkers die geen HDR kijken wel een goed plaatje te zien krijgen? Aan de schermen thuis zal het niet liggen. Ik verwacht dat over een paar jaar alle consumentenschermen meerdere smaken UHD met HDR aankunnen, waardoor de kijkers thuis er niks van merken. Behalve dat ze een prachtig mooi UHD beeld zien met HDR."

Axon is ook een van de partijen achter AZilPix (afgeleid van A Zillion Pixels). Ook Carrosserie Akkermans, de Universiteit van Hasselt en CEO Jan Looijmans nemen deel in dit product dat te zien was op het 'Vlaanderen Paviljoen'. De AZilPix Studio.one is een combinatie van een Ultra High Resolution camera en een computer waarmee je door slimme software (ontwikkeld door de Universiteit van Hasselt) binnen een breed 4K beeld uitsnedes, pans & tilts, presets en dergelijke kunt maken. Op het oog een eenvoudig gegeven dat echter zeer goed is uitgevoerd. Dit vond ook de jury van de IABM Awards die Studio.One met de prestigieuze IABM Game Changer Award bekroonde.

Jan Derksen van system integrator D&MS vertelde trots dat zijn bedrijf het Radio Huis voor de NPO mag bouwen: een volledig nieuw radioplatform voor NPO Radio 1 en 4 (zie elders in dit blad, red) in het NPO gebouw op het Media Park. De NPO heeft straks de beschikking over de modernste radiostudio's van Nederland, die bovendien volledig over een IP infrastructuur zullen werken. Samen met Jörgen Verroen van RTV Utrecht bekeek Jan nog even de Grass Valley Focus 75 camera's waarvan RTV Utrecht een viertal kocht bij D&MS. Deze 'entry level' camera's zijn op dezelfde leest gebouwd als de bekende LDX camera's van Grass Valley, maar een stuk voordeliger omdat er minder functionaliteit en features opzitten. RTV Utrecht investeerde tevens in de GV Korona 2M/E beeldmenger. Eén van de highlights bij Grass Valley was de nieuwe LDX82, de eerste HD-'multicam-camera' met extended color gamut en native high dynamic range operation. Tevens verkrijgbaar in een compacte variant voor gebruik op hotheads, camerakranen en andere toepassingen. Ook de 4K camera LDX86n is nu in compacte versie te krijgen.

IT

Dat de broadcast industrie steeds meer opschuift richting IT zie je ook terug in de aanwezigheid op de NAB van traditionele IT bedrijven als Google en Cisco. Maron Bieri, ?Business manager Media & Entertainment bij Google Cloud stond voor het eerst op de beurs en liet zien hoe mediapartijen de Google tools kunnen gebruiken voor mediaproductie en distributie, met Youtube natuurlijk als belangrijkste platform. Experts verwachten dat in 2020 twee derde van het datacenterverkeer bestaat uit video en storage. Met meer dan 8 miljard aangesloten video devices in 2021, zal ruim 80% van het global IP verkeer uit video bestaan. Ericsson (telecom en media), verwacht tevens dat in 2020 75% van al het smartphone verkeer video zal betreffen.

Cisco, bekend om industrie transities naar IP, zag de wereld van media en broadcasting een dezelfde transitie maken. Tijdens de NAB 2017 was Cisco groots aanwezig om haar Cisco Media Blueprint portfolio te presenteren zoals IP Fabric voor Media, het Next Gen Media Datacenter, Virtual Video processing, Infinite Video(OTT) en de speciaal ontwikkelde security omgeving voor onder andere het digital rights management. Cisco Nederland stuurde haar Media & Broadcasting team naar de NAB bestaande uit onder meer David Mensing en Cyrille Steendijk.

Cisco werkt al een tijdje intensief samen met Ericsson, die met Broadcast & Media Services ook weer prominent aanwezig was om haar ruime portfolio te presenteren. Managing Director Josbert van Rooijen had veel aanloop op de beurs en vertelde dat onder meer het Ericsson MAM systeem en de Managed OTT oplossing op veel positieve reacties kon rekenen: "Ons MAM systeem heeft nu cloud storage en dankzij parallelle encoding transcodeert content maar liefst 100x realtime of nog sneller indien gewenst!" Een primeur was er ook: de 'ad-insertion oplossing' voor OTT streaming diensten. Met deze 'end-to-end' oplossing wordt het voor broadcasters en mediapartijen mogelijk om gepersonaliseerde streams aan te bieden. Het werkt over meerderde formaten, met elke player en kan commercials plaatsen in HLS, Smooth Streaming en MPEG-DASH.

Jongensboek

Het Hilversumse DekTec, voor de veertiende keer op de NAB, is gespecialiseerd in, zoals men zelf zegt, "Enabling pc's for Broadcast" Oftewel techniek om televisiesignalen in en uit pc's te krijgen. De NAB-stand van DekTec stond dan ook weer vol pc-kaarten, USB- en IP devices. Het verhaal van oprichter en CEO Sito Dekker lijkt uit een jongensboek te komen. In 2000 begonnen op een zolderkamer en anno 2017 uitgegroeid tot een wereldspeler. Dekker zelf was er voor het eerst niet bij in Las Vegas, Director of Sales and Marketing Bernie Rietkerken wel. Hij vertelde dat ook DekTec klaar is voor 4K en IP: "We maken het simpel gezegd mogelijk om op een eenvoudige wijze 4K op te nemen, af te spelen en te analyseren in standaard PC's."De StreamXPert 2.1, een analyse-tool waarmee in realtime videostreams gemonitord kunnen worden, was een van de topproducten op de stand.

Ook al vele jaren op de beurs is de altijd sympathieke Wilbert Kooij van Riedel. Highlight van Riedel was overduidelijk de Bolero, een nieuw intercomsysteem specifiek voor de televisie-, entertainment- en filmproductie. Het compacte systeem werkt op basis van DECT in de vrije 1.9GHz frequentie. Samengevat kan de Bolero op drie manieren gebruikt worden: als draadloos beltpack, keypanel of als walkietalkie radio. Hij werkt over een AES67 IP network en is geschikt voor NFC en Bluetooth waardoor je heel eenvoudig headsets en smartphones kunt aansluiten. De Bolero is overigens tijdens het AV Festival op 23 en 24 mei in de Amsterdamse Kromhouthal uitgebreid te bewonderen.

Van de grote facilitaire bedrijven waren United en NEP met gespecialiseerde teams op de beurs aanwezig. Laatstgenoemde had samen met het moederbedrijf een grote stand en presenteerde veel in Nederland ontwikkelde oplossingen en tools voor de internationale markt. United gebruikt zoals elk jaar de beurs om nieuwe technieken bekijken en de band met internationale leveranciers aan te halen.

Datavideo introduceerde op de NAB de naar eigen zeggen 's werelds eerste HDBaseT switcher. De HS-1500T bevat een joystick voor camerabediening, voorkeuzeknoppen voor cameraposities van drie camera's en een ingebouwde multiview monitor. Oftewel een 'all-in-one' oplossing in een koffertje waarmee zeer eenvoudig multicamopnamen gemaakt kunnen worden. Met HDBaseT worden de camera's vanaf de HS-1500T voorzien van voeding, signaal en besturing. Deze signalen worden over een enkele netwerkkabel verzonden tot honderd meter. "Ideaal voor gebruikers die flexibel en snel willen kunnen produceren", zei Johan Lieffers, International Sales Director Datavideo Europe: "Door camera control en video switching in één unit te combineren wordt produceren wel heel erg efficiënt.

WMT

Ook efficiënt is het nieuwste WMT systeem (bekend van de rugzakzenders) van Mobile Viewpoint: WMT AirLink, de kleinste H.265 encoder ter wereld die direct naar social media kanalen kan streamen. Met twee inputs en plek voor maar liefst acht 4G modems (en dus betrouwbaarheid voor wat betreft het signaal) is de AirLink ideaal geschikt voor broadcasters die naast lineair ook parallel de sociale media als Facebook Live willen bedienen. Het team van het bedrijf uit Alkmaar wordt elk jaar groter en had dit jaar salesmensen uit alle windstreken ingevlogen. Ook zusterbedrijf Spot On had een plek op de stand gekregen. CEO Michel Bais staat inmiddels internationaal bekend als WMT expert en mocht dan ook voor diverse camera's zijn verhaal vertellen.

Sony stond traditiegetrouw met haar enorme stand achterin de Central Hall en liet zien ook klaar te zijn voor zowel IP, 4K UHD en HDR. Jan van Gastel, sinds vele jaren het broadcast contact voor de Nederlandse markt, vertelde dat onlangs RTV Oost het bekroonde Media Backbone Hive systeem in gebruik nam, dit nadat Jaap Hilbink van RTV Oost dit productieplatform vorig jaar op de NAB voor het eerst had gezien. RTV Oost zal het productieplatform met name voor de nieuwsomgeving gaan inzetten en biedt de mogelijkheid om content sneller te ingesten, te delen, monteren en te publiceren op radio, tv en internet.

Naast de gevestigde orde biedt de NAB ook plek aan start ups en relatief nieuwe jonge ondernemingen. Zoals Tradecast, het bedrijf van Yillmaz Schoen uit Zwolle, dat door de NAB en 'startup connector' Sprockit geselecteerd was om op de beurs te komen staan. Tradecast biedt one-stop en end-to-end mediaplatformen voor merken en niche-groepen als managed service. Met succes want Tradecast won een 'Best of Show' Award en opent binnenkort haar eerste kantoor in de VS. Een andere startup waar we meer van haar horen is Hedge. Dit bedrijf van Paul Matthijs Lombert en Roelof de Koning uit Amsterdam maakt enorm gebruiksvriendelijke backup software, specifiek voor bijvoorbeeld filmproductie, en heeft hier veel succes mee.

De organisatie van de NAB had er geen rekening mee gehouden: de Meivakantie (die opvallend genoeg in april plaatsvond) en Koningsdag. Precies in de week dat het in heel Nederland schoolvakantie was vond dé beurs voor broadcast- en mediatechniek plaats in Las Vegas. Het leek er dan ook even op dat er dit jaar minder Nederlanders de oversteek naar Las Vegas zouden maken, maar niets bleek achteraf minder waar.

Tekst Patrick Brand - Foto's Bart Scheulderman

Wilbert Kooij toont de Riedel Bolero aan Willem

Jan Doornweerd en

Bastiaan Brink van Ericsson

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment