ELEMENTS Media Library; ideale oplossing voor Omroep MAX

De ELEMENTS Media Library heeft er bij Omroep MAX voor gezorgd dat alle betrokkenen op hun eigen manier bij hun content kunnen. Vanaf de werkplek of zelfs vanuit huis kunnen makers van Omroep MAX spotten en voormonteren met proxies. Daarnaast zijn er meerdere automatiseringen aangemaakt die een soepele en foutloze workflow garanderen. We spraken er over met Martin Gerrits, media manager bij Omroep Max.

Alle edities

AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

ELEMENTS Media Library; ideale oplossing voor Omroep MAX

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2024

De ELEMENTS Media Library heeft er bij Omroep MAX voor gezorgd dat alle betrokkenen op hun eigen manier bij hun content kunnen. Vanaf de werkplek of zelfs vanuit huis kunnen makers van Omroep MAX spotten en voormonteren met proxies. Daarnaast zijn er meerdere automatiseringen aangemaakt die een soepele en foutloze workflow garanderen. We spraken er over met Martin Gerrits, media manager bij Omroep Max.D

Toen Omroep MAX enkele jaren geleden op zoek was naar een nieuw storagesysteem, werden verschillende oplossingen nauwkeurig met elkaar vergeleken. Uiteindelijk werd de weloverwogen keuze gemaakt om vanaf begin 2022 te gaan werken met ELEMENTS, geeft media manager Martin Gerrits aan: “Terwijl de meeste omroepen voornamelijk AVID Media Composer en de bijbehorende infrastructuur gebruiken voor hun televisieproducties, is Omroep MAX in het verleden overgestapt van Final Cut 7 Pro naar Adobe Premiere Pro. Deze overstap vereiste een andere infrastructuur en een nieuwe kijk op de productieomgeving. Destijds waren mediaservers voornamelijk ‘bakken met schijven’ en workflows vereisten vaak het gebruik van softwarepakketten van verschillende leveranciers. In 2021, toen de laatst gekozen server aan vervanging toe was, begonnen wij een scala aan mogelijkheden te verkennen. Adobe verkoopt namelijk software en geen hardware, waardoor je automatisch meer mogelijkheden tot je beschikking hebt. Tijdens het onderzoek werd het voor ons duidelijk dat wij op zoek waren naar een zo compleet mogelijke oplossing. ELEMENTS bood een compleet pakket, bestaande uit een mediaserver en een ‘lightweight MAM’ (Media Asset Management), dat zowel voor AVID Media Composer als Adobe Premiere Pro kan worden gebruikt.”
 
Bereikbaarheid en gemak
“Als contentmaker wil je de toegang tot je eigen content zo gemakkelijk mogelijk maken”, gaat Gerrits verder. “Neem bijvoorbeeld een TV-productie, waar verschillende afdelingen aan meewerken en op bepaalde momenten tijdens het proces toegang willen tot het gedraaide of gemonteerde materiaal. De bereikbaarheid van de content stond bij ons op nummer één bij het zoeken naar een nieuwe workflowoplossing. Voorheen kon dat dus alleen op bepaalde werkstations, bij editors en mediamanagers, of via upload- en downloaddiensten, die vrij prijzig waren door o.a. de kosten van cloudopslag. Op nummer twee stond bij ons het gemak waarmee je de content kon bereiken en verdelen. Wij zochten dus naar een systeem waarbij je uiteindelijk moest kijken naar een soort MAM, die goed samenwerkte in combinatie met een mediaserver. Ook zochten wij naar mogelijkheden om repetitieve handelingen te automatiseren.”


Bijzonder eenvoudig
ELEMENTS werkt met productions en workspaces om projecten te structureren. Een wijze van gebruik kan dus zijn dat je per project een production aanmaakt, om daar verschillende workspaces onder aan te maken, zoals bijvoorbeeld per draaidag, onderwerp etc. Bij MAX is gekozen voor een workspace per project en per afdeling. “Voor projecten hebben wij standaard mappenstructuren en (groepen) gebruikers, die d.m.v. een template via ELEMENTS al van tevoren zijn opgebouwd en bij de aanmaak van een workspace dus automatisch meegekopieerd worden”, legt Gerrits uit. “Het toevoegen van additionele gebruikers en groepen vanuit onze centrale Microsoft AD server gaat ook heel gemakkelijk.” Sowieso was het leren werken met ELEMENTS bijzonder eenvoudig, merkte men bij Omroep MAX. “We zijn positief verrast hoe snel alle collega’s zich ELEMENTS eigen hebben gemaakt. ELEMENTS is erg intuïtief en dat zorgt ervoor dat het zichzelf goed verkoopt binnen de omroep. Collega’s horen hoe gemakkelijk ze bij bepaalde content kunnen komen en vragen dan bij ons toegang aan. Ieder project, of afdeling, is na overleg met ons, een eigen workflow gaan hanteren en dat evolueerde na verloop van tijd.”

Wijst zichzelf
Bij ELEMENTS is veel aandacht besteed aan de ‘user experience’, met als resultaat dat gebruikers van elk kennisniveau kunnen navigeren door de mappenstructuur, proxies (lage resolutie video’s) genereren en media bekijken van hun eigen content. “Er is door ons een beknopte handleiding gemaakt. Die bevat vooral een introductie in ELEMENTS en de wijze waarop wij het hebben ingedeeld, maar afgezien daarvan wijst het zichzelf”, geeft Gerrits aan. “Voor projecten met meer tijdsdruk lopen er geplande scans die de mappen scannen en daar waar nodig proxies maken. Voor ons als mediamanagers is er ook een automation gedeelte, waar wij jobs kunnen aanmaken die automatisch gestart kunnen worden en ook beschikbaar kunnen maken voor door ons bepaalde gebruikers.”
 
Versimpeld en versneld
Door de bereikbaarheid van de content is het uitwisselen van media intern en extern bij Omroep MAX versimpeld en versneld. “Collega’s pakken wat zij nodig hebben uit projecten, zonder daar een verzoek voor te hoeven indienen. Het is ook makkelijker praten met elkaar als je naar dezelfde media kijkt en ernaar kan verwijzen”, vertelt Gerrits. “Uiteraard lichten wij vaak toe waar men de media kan vinden en begeleiden we waar nodig. Hiermee hebben we een hoop tijd bespaard en is er meer ruimte en aandacht voor andere taken.” De rol van de media managers verschuift in dat opzicht dus ook meer naar het managen van rechten en toegang, geeft hij verder aan. “Tevens zoeken we altijd naar manieren om de processen efficiënter te maken. Een goed voorbeeld is onze ‘uitzending goedgekeurd’ workflow. Als een producer een export van een programma heeft bekeken wil goedkeuren, kan er nu simpelweg op het bestand zelf geklikt worden, op de server of via de Media Library, en dan via een knop goedgekeurd worden. De producer en de mediamanagers krijgen dan een e-mail met alle benodigde informatie, het bestand wordt gekopieerd naar een andere omgeving en wordt ook technisch gecontroleerd. Deze workflow is samen met The Future Store gebouwd, maar ook de automation is gebruiksvriendelijk, waardoor wij zelf ook veel kunnen automatiseren. The Future Store heeft ons ook in het voortraject alle mogelijkheden gegeven, door ons een demo te geven, ons in contact te brengen met ELEMENTS en de technische ins en outs duidelijk in kaart te brengen. Ook hebben ze ELEMENTS uiteindelijk geleverd, geïnstalleerd en geïntegreerd. Echt verkopen hoefde niet, aangezien ELEMENTS zichzelf verkoopt.”

 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment