30 jaar Robe: feest op Prolight + Sound

Robe, de Tsjechische fabrikant van professionele verlichtingsoplossingen bestaat dit jaar dertig jaar. Dat werd op Prolight + Sound op fraaie wijze gevierd, waarbij uiteraard ook vooruit werd gekeken naar wat de toekomst nog gaat brengen voor Robe.

Alle edities

AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

30 jaar Robe: feest op Prolight + Sound

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2024

Robe, de Tsjechische fabrikant van professionele verlichtingsoplossingen bestaat dit jaar dertig jaar. Dat werd op Prolight + Sound op fraaie wijze gevierd, waarbij uiteraard ook vooruit werd gekeken naar wat de toekomst nog gaat brengen voor Robe. 

Fotografie: Marek Holub, Marko Polasek en Louise Stickland

In hal 12.1 was het Robe dat de klok sloeg in de Frankfurter Messe. Er was een grote ‘Power of Imagination’-show: een energieke liveshow die het publiek bij Robe vijf keer per dag versteld deed staan. Ook was de hal het decor voor een spetterend Rock ‘n’ Robe standfeest op de avond van de tweede beursdag. Daarbij werd de show mede gestolen door Queenie, misschien wel de beste Queen tribute band van Europa. Verder werden uiteraard ook nieuwe verlichtingsproducten gepresenteerd, waarvan verschillende exemplaren uiteraard ook in de show gebruikt werden. Bovendien kondigde Robe op de vooravond van de beurs ook nog eens de overname aan van het Australische stroomdistributie en besturingsmerk LSC Control Systems. 

De twee openbare donkere demonstratieruimtes op de stand waren gedurende de vier beursdagen voortdurend druk bezocht. Het meeste enthousiasme ging daarbij uiteraard uit naar alle nieuw gelanceerde producten, zoals de iBOLT, iFORTE LTX en de T32 Cyc, nu allemaal verkrijgbaar in zowel standard als Slim-versies. Robe CEO en medeoprichter Josef Valchar merkte op: “We genoten van een werkelijk geweldige editie van Prolight  + Sound. De stand trok veel bezoekers, we zagen een gevarieerde mix van mensen uit vele sectoren en van over de hele wereld, waaronder zoveel van onze eigen distributeurs die mede kwamen voor het feest, wat het allemaal heel bijzonder maakte.”

Power of Imagination
De derde ‘Power of Imagination’-show omvatte veel van Robe’s zojuist gelanceerde en nieuwste technologie plus enkele gevestigde producten in een adrenalinerijke, strak gechoreografeerde, zeer vermakelijke show die hun creatieve potentieel in een reële context illustreerde. Er waren daarbij veel uitdagingen voor het team van creatives en producenten van Robe, onder leiding van Nathan Wan en Andy Webb. De show  moest niet alleen een variant zijn van de vorige twee shows (PLASA 2023 in Londen en LDI 2023 in Las Vegas), maar moest ook op zichzelf staan en extra veel spektakel bieden ter gelegenheid van de mijlpaal van het dertigjarig jubileum.

De Robe-stand omvatte een uitgebreid podiumgedeelte van 14 x 5 meter en een hoogte van 8 meter. De speelruimte had twee verdiepingen, waardoor vier dansers de volledige ruimte konden benutten. Aan de voorzijde was er bovendien drie meter uitloop, zodat ze dicht bij het publiek konden komen. De vier dansers, die ook aanwezig waren bij de vorige twee shows, kregen onder andere ondersteuning van Oskar Skrypko, een Chinese paal-acrobaat die het publiek met zijn stunts op het puntje van de stoelen kreeg. Op de hele stand werden in totaal 575 verlichtingarmaturen gebruikt, goed voor 72 DMX-besturingsuniverses en 26 ton aan ballast die middels zestig punten in het dak werd gevlogen. 

De zojuist gelanceerde iBOLT’s van Robe werden gebruikt als specials voor de grootste showmomenten. Met een gigantische helderheid, waarmee ze boven alle anderen lampen uitstaken. En de krachtige uitstraling kreeg een extra boost door een aantal exemplaren van de Robe iFORTE LTX, momenteel de helderste LED-movinghead op de markt. Achttien iFORTE LTX’s werden op de bovenliggende spanten gemonteerd en werden gebruikt voor krachtige achtergrondverlichting, beams en effecten. Daarnaast waren er nog acht geplaatst op het bovendek van het podium en was een enkel exemplaar geposteerd boven het middenscherm, als boven- en achtergrondverlichting  voor de grote luchtmomenten van Oskar Skrypko, wanneer hij spring en draaide rond de bovenkant van de paal. Bedrukte zijdoeken werden over de vier vakken aan weerszijden van het auditorium gespannen, elk verlicht door vijftien van de nieuwe T32 Cyc-units, die het kunstwerk naar beneden verlichtten en zorgden voor een even vloeiende als hotspotvrije dekking. 

Acht van de nieuwe iT12 Fresnel armaturen in het overhead rig werden gebruikt voor het kleuren van het podium, het aanbrengen van vlekpatronen en structuren in de stand, terwij; zestien krachtige nieuwe T15 Fresnel’s jet centrale dakkunstwerk boven de stand flankeerden, als een echte Venetiaanse parodie. Vier armaturen aan de zijkant zorgden voor algemene washes in de ruimte en nog eens twee T15 Fresnels waren aanwezige als sidekicks op het podium. Achttien SpiiderX®'s waren verspreid over de onderste en hogere niveaus van het podium. gelijkmatig verdeeld, zodat ze allemaal als pixeloppervlak met lage resolutie konden worden gebruikt en ook konden worden gebruikt voor meer conventionele wash beam-effecten.

Strakke en kleurrijke rijen iTetra en Tetra2 bewegende LED-battens omlijnden beide lange zijden van het plafonddoek, met 360 roterende TetraX’s prominent op het podium gepositioneerd. De Tetra’s vielen vooral op tijdens het jaren negentig-deel van de soundtrack, die ook enkele disco-anthems bevatte uit het decennium waarin Robe werd opgericht. PAINTE’s en iPAINTE’s waren de compacte en efficiente werkpaarden in het rig – vijftig stuks in totaal. Twee 3x8 matrixen van LEDBeam 150’s waren links en rechts op het podium geplaatst in de laagste secties aan weerszijden van de centrale trap. Ze fungeerden ook als low-res videocanvas. Op het podium stonden verschillende FOOTSIE1 en FOOTSIE2 voetlichtunits, een mix van standaard en Slim-versies, allemaal in instelbaar wit- ideaal voor het uitlichten van gezichten, het elimineren van schaduwen en het behouden van zichtlijnen. Ook werden drie RoboSpot systemen gebruikt voor de show, alle drie verbonden met een iFORTE LTX en bediend door studenten van de Duitse NRG (Next Robe Generation). 

Opbouw
Er was een dag minder beschikbaar dan voorheen om de hele opbouw en programmering in hal 12.1 voor elkaar te krijgen. En dat terwijl de opstelling aanzienlijk groter was dan bij de vorige edities én de show acht uur voor hij live werd opgevoerd pas voor het eerst in zijn geheel te zien was voor de betrokkenen. Het creatieve team heeft op voorhand echter uitgebreid gewerkt met pre-visualisaties in Capture, een system dat prachtig integreert met de Avolites D9 215-console waarop de show draaide, in combinatie met vier Titan Net Processors, die allemaal draaien op de onlangs gelanceerde Titan v17.0-software. Met meer dan duizend lichtcues in het negen minuten durende extravaganza, waaronder een aantal zeer effectieve en spaarzaam gebruikte G-Flames en andere special effects, zat het tempo er flink in. Voor deze versie van The Power of Imagination was ook compleet nieuwe videocontent gemaakt, die was geprogrammeerd en aangestuurd via een Avolites Q3 Pro server. 

Rock ‘n’ Robe
Robe organiseerde tijdens Prolight + Sound verschillende feestelijke evenementen om het 30-jarige bestaan nog eens extra te markeren. In die drie decennia heeft het merk, opgericht door Josef Valchar en Ladislav Petrek, zich snel ontwikkeld van een hoogwaardige OEM-fabrikant tot een wereldwijde innovator en marktleider op het gebied van entertainment en architecturale verlichting. OP de Frankfurter beursvloer bereikte de activiteit een hoogtepunt met een liveconcert op de tweede avond, met als headliner Queenie, een fantastische Queen tribute band uit Tsjechië. Ze brachten het publiek in vervoering met een levensechte replicatie van de grootste hits van de legendarische rockband, compleet met zanger Michael Kluch die er in elk deel uitzag en klonk als een hedendaagse Freddie Mercury! De show kreeg op Prolight + Sound een extra lading door de geweldige lichtshow, dankzij alle Robe-technologie die op en rond het podium was geplaatst. Ook het feit dat de hele standruimte gevuld was met mensen die genoten van de feeststemming droeg bij aan een waardige dertigste verjaardag voor Robe. 

 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment