Verslag: Prolight + Sound
Na CUE en Integrated Systems Europa, reisde AV & Entertainment Magazine uiteraard ook af naar Prolight + Sound in Frankfurt. Tijdens deze beurs heeft veel partijen uit de evenementen- en entertainmentindustrie vier dagen lang laten zien met fraaie stands, vier buitenpodia, live shows, panelgesprekken, keynotes en uiteraard de nieuwste producten en trends.
AV-Entertainment Nr2 2024
» Nieuwe branchevereniging audiovisuele bedrijven: Audiovisuele Federatie Nederland
» De uitrusting van geluidsman en sound designer Sam Huisman
» ELEMENTS Media Library; ideale oplossing voor Omroep MAX
» Nieuwe TV-regie RTV Drenthe: 'Masterplan innovatie in de regio'
» Stand van zaken: storage-oplossingen
» De OBV van Triple Broadcast: 'Grote OBV in compacte uitvoering'
» Broadcastvoertuigen: Twee innovatieve bedrijven, twee faillissementen
» Aangenaam kennismaken: NETGEAR AV
» Sound-engineer en studio-eigenaar Paul Pouwer: "Ik ga gewoon voor de muziek"
» Theatertour 75 jaar Zonnebloem: Volle kracht vooruit
» Moonbears Rocket Session
» Verslag: Prolight + Sound
» Broadcast Rental cruciaal op 538 Koningsdag
» Totaalproductie voor Think! AV: Eurovision in Concert
» Van Schie: Eventpontons mét certificaat
» 30 jaar Robe: feest op Prolight + Sound
» Stage Freaks Pop-Up Store: Pitstop voor de evenementenbouwer
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Verslag: Prolight + Sound
Na CUE en Integrated Systems Europa, reisde AV & Entertainment Magazine uiteraard ook af naar Prolight + Sound in Frankfurt. Tijdens deze beurs heeft veel partijen uit de evenementen- en entertainmentindustrie vier dagen lang laten zien met fraaie stands, vier buitenpodia, live shows, panelgesprekken, keynotes en uiteraard de nieuwste producten en trends. Tekst: Henk Hendrikx Zo’n 25.000 bezoekers uit meer dan honderd landen volgden ons voorbeeld door ook af te reizen naar de Frankfurter Messe, om daar met eigen ogen te zien wat de 500 exposanten uit 34 landen te tonen hadden. Na Duitsland was Nederland het land met de meeste bezoekers. Ten opzicht van vorig jaar was er zelfs een kleine stijging in het aantal Nederlanders dat naar Frankfurt trok. Dertig jaar Highlite International en Robe grepen Prolight + Sound aan om het dertigjarige bestaan van beide bedrijven te vieren. Robe pakte daarbij als vanouds flink uit (zie het verhaal op pagina…..en verder) en ook bij Highlite was goed te merken dat een feestje gevierd werd. Het familiebedrijf werd dertig jaar geleden opgericht door Huub De la Haije. Het was het klassieke verhaal van een mobiele DJ-set met daarnaast de verhuur van licht en geluid. Dertig jaar later is Highlite een bedrijf dat zeven merken distribueert in 75 landen. In 2018 waren we getuige van de release van het merk Infinity, in het grote gerobotiseerde distributiecentrum in Kerkrade. Huub was toen de persoon die ons bijpraatte, op beurs was dat zijn dochter Kelly, die als Hoofd Marketing actief is bij het bedrijf. De aandacht werd getrokken door een indrukwekkende show waarin een groot aantal producten van de zeven gevoerde merken te zien was: Infinity, Showtec, DMT, DAP, Showgear, Wentex en Artecta. Infinity Als het gaat over belichting, zien we ook bij de merken van Highlite International, zoals bij veel fabrikanten, dat 2024 het jaar is van de tweede generatie ledverlichting. Er is sprake van een grote kwaliteitsslag, verwerkt in de nieuwe modellen armaturen. Zo was er de introductie van de uitbreiding van de revolutionaire IP65-gecertificeerde Infinity Raccoon-serie met drie Pars (P7/7, Junior P4/7 en Junior P7/4) en een stroboscoop/wash combinatie (S420/4). De P7/7 is een hoogwaardige RGBCALDB Par die beschikt over zeven custom-made 7-kleuren LED’s. De Jnior P4/7 is daar een compactere versie van, met vier op maat gemaakte 7-kleuren LED’s. De S420/4 maakt ook deel uit van de Raccoon-familie en deze zeer krachtige stroboscoop/wash-combinatiearmatuur beschikt over 420 RGBW-LED's voor wash-effecten met een helderheid tot 30.400 lumen, terwijl de stroboscoopeffecten worden geproduceerd door 32 CW-LED's die meer dan 70.000 lumen kunnen produceren! Verder bij Highlite Van Showtec werd de FLEX-serie gepresenteerd. Ook was er de introductie van de IP65-gecertificeerde Titan Strobe als een nieuw perspectief als het gaat over stroboscooplampen. Deze combineert stroboscoopeffecten met met fullcolour LED-ringeffecten. Verder de uitbreiding van de ACT-serie met de Flood 200 RGBAL en de Par 200W UV, de gloednieuwe Octostrip FLEX Set. DAP komt met de Frigga, een éénkoloms actief PA-systeem, de lichtgewicht NRG-serie actieve en passieve PA-luidsprekers en de nieuwe TA digitale versterkers. DMT toonde nieuwe schermen uit de Alpha-serie en Showgear presenteerde een aantal handige producten, waaronder de Leveling Clamp en de Heavy Duty Tent Clamp. 75 jaar RCF Nóg een bedrijf dat wat te vieren had: RCF bestaat dit jaar75 jaar! Bij RCF werd tijdens een toespraak o.a. verteld dat de merken dBTechnologies en RCF voortaan hun eigen weg gaan. Met de oprichting van RCF Germany GmbH is de laatste stap in de zorgvuldig geplande splitsing gezet. Die splitsing was volgens Sales Director Alberto Ruozzi nodig door het groeiende succes van beide merken in de afgelopen jaren. Daardoor was het moeilijker om zich te concentreren op de dagelijkse gang van zaken en de individuele sterke punten en behoeften van elk merk. Thomas Kuck is de Managing Director van het nieuwe bedrijf RCF Germany GmbH: “Voor onze bestaande klanten van het merk RCF zijn er in principe geen administratieve wijzigingen. De bekende contactpersonen en de bedrijfs- en contactgegevens blijven hetzelfde. Met de nieuwe RCF Germany GmbH kunnen we ons honderd procent concentreren op de klanten en de producten van het merk RCF.” Voor Nederland, België en Luxemburg is en blijft Matthijs Klaasse het verantwoordelijke aanspreekpunt. Ook presenteerde RCF op de beurs de NXL 14-A, een compacte speaker uit de NCL-serie (en daarbij de SUB 18-AX). Een even veelzijdig als kwalitatief goed kolomsysteem. CHAUVET Professional Afgelopen jaar gingen we aan de hand van Chauvet mee langs verschillende Nederlandse poppodia, die vlak daarvoor hadden geïnvesteerd in apparatuur van het Amerikaanse merk. In Frankfurt was het een prettig weerzien, met onder andere een fraaie demo. Chauvet greep de beurs aan om de nieuwe Maverick Storm 4 Profile te tonen aan de bezoekers. Een aanvulling in de Storm-serie – krachtig en bedoeld voor gebruik in stadions en op festivals. Dit armatuur lanceert meer dan 60.000 lumen over enorme afstanden, met een indrukwekkende helderheid. ADJ Bij ADJ geen grote demoshow. Een bewuste keuze, waarbij de stand juist was ingericht als een informatiecentrum. De bezoekers – met name lichtontwerpers en mensen van productie- en verhuurbedrijven – maakten er volop gebruik van. Uitgangspunt was om persoonlijk in contact te komen met veel van de bestaande klanten en potentiële klanten te ontmoeten. Wat betreft nieuwe producten was er veel aandacht voor de Vizi Beam CMY. Uniek aan dit armatuur is dat er naast led ook een geïntegreerde 310W Osram Sirius HRI ontladingslamp gebruikt kan worden. De lamp is door Osram speciaal voor ADJ ontwikkeld en voldoet aan alle nieuwe eisen op het gebied van duurzaamheid. Door het volledige potentieel van de ontladingslamp te benutten, gecombineerd met nauwkeurig ontworpen optica, genereert deze een krachtige en heldere straal van 2 graden, ideaal voor zeer scherpe lichteffecten. AVOLITES Avolites heeft de Diamond 7 (D7) verlichtingsconsole gelanceerd en toonde twee varianten van deze console op de beurs, namelijk de D7-330 en de D7-215, met respectievelijk dertig en vijftien faders. De belangrijkste kenmerken zijn een nieuw schermpaneel en de behuizing en een standaardgewicht van 23 kg. De D7-215 past in een standaard Peli-Air case en valt onder de Europese gewichtslimiet voor vliegtuigen. Tijdens de beurs was al bijna de complete productie voor 2024 verkocht of gereserveerd. CrowdLED Ook CrowdLED was aanwezig op Prolight + Sound. Deze Nederlandse partij levert lichtgevende polsbandjes die bij evenementen op verschillende manier kunnen worden meegenomen in de show. Ze kunnen vanuit de lichttafel worden aangestuurd en op die manier kunnen met grote menigtes dus hele fraaie en kleurrijke ontwerpen maken, waarbij het publiek echt onderdeel van de show wordt. Niet alleen voor de grote shows overigens, ook kleinere evenementen kunnen worden verzorgd. Women in Lighting Naast alle hard- en software die op de beursvloer getoond werd, was er ook volop aandacht voor andere zaken, zoals arbeidsomstandigheden, veiligheid en duurzaamheid. Zo ging het in Frankfurt bijvoorbeeld over ‘Women in Lighting’, een internationaal initiatief op het gebied van arbeidsomstandigheden voor vrouwen. Het is een digitaal platform dat profielen publiceert van vrouwen die werken in de branche. Zij worden zo letterlijk in het licht gezet, terwijl onbewuste vooroordelen onder de aandacht worden gebracht en (hopelijk) worden bestreden. Een aantal van deze vrouwen kwam in Frankfurt aan het woord bij lezingen. Een mooi initiatief, waarbij het wel jammer was dat er vooral aandacht was voor de designkant, waar het mooi zou zijn als er juist ook aandacht was voor de totaliteit van het werk in de techniek van de evenementenbranche. Tot slot Een verslag van alles wat op de beurs te zien was is niet mogelijk. Selectie is een noodzakelijk kwaad. Wel kunnen we concluderen dat Prolight + Sound de moeite van het bezoek zeker waard was, zelfs in een jaar waarin we ook al CUE en ISE bezochten. |