Pop-Up Event 2024: DigiNet in vogelvlucht

De term 'mini IBC' viel meerdere keren tijdens het zevende Pop-Up Event van DigiNet. Twee dagen na de Belgische variant vond op 16 mei de Nederlandse versie plaats in de NTR Studio's op het Mediapark in Hilversum. Daar bleek heel wat te zien, aangezien een groot deel van de 'DigiNet-merken' toonde wat het aan nieuwe producten en oplossingen in huis heeft.

Alle edities

AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Pop-Up Event 2024: DigiNet in vogelvlucht

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2024

De term ‘mini IBC’ viel meerdere keren tijdens het zevende Pop-Up Event van DigiNet. Twee dagen na de Belgische variant vond op 16 mei de Nederlandse versie plaats in de NTR Studio’s op het Mediapark in Hilversum. Daar bleek heel wat te zien, aangezien een groot deel van de ‘DigiNet-merken’ toonde wat het aan nieuwe producten en oplossingen in huis heeft. 

Nadat jaren geleden op de burelen van DigiNet het idee ontstond om een eigen Pop-Up Event te organiseren, bleek het al bij de eerste editie een schot in de roos. Inmiddels zijn we zes edities verder en hebben we door de jaren heen events met verschillende overkoepelende thema’s voorbij zien komen, zoals bijvoorbeeld live videoproductie en cloud-based werken. Het doel was daarbij steevast hetzelfde: klant, dealer en fabrikant elkaar in een ongedwongen sfeer ontmoeten en daarbij kennis opdoen, contacten leggen en onderhouden en zien wat de nieuwste ontwikkelingen zijn op het gebied van mediatechnologie. 

Deze zevende editie gold vooral als een ‘post NAB’-bijeenkomst, vertelde Niels Mos (Broadcast Division Manager bij DigiNet) in de studio van het NTR-gebouw op Mediapark Hilversum. “We willen hier graag een overzicht bieden van de merken die we in huis hebben. Maar het is voor bezoekers ook een mooie gelegenheid om te zien wat de merken zoal hebben laten zien tijdens de NAB in Las Vegas. Veel mensen uit onze sector hebben dat niet gezien, omdat er vanuit Nederland toch altijd een vrij selecte delegatie die kant op gaat. En daarnaast is het natuurlijk ook gewoon een gezellig samenzijn”, aldus Mos.

Panasonic
Dat de bezoekers van de Pop-Up Events – voornamelijk bestaande klanten van DigiNet – de bijeenkomsten waarderen blijkt wel uit de grote opkomst en het enthousiasme dat te zien en horen is. Datzelfde geldt overigens bij de vertegenwoordigers van de merken die de stands in de NTR studio bemannen en daar laten zien wat ze in huis hebben. Ook Panasonic is wederom van de partij. “Zoals we dat elke keer proberen te zijn op de events van DigiNet”, vertelde Koert Devlaeminck (Project Sales Manager ProAV Benelux) desgevraagd. In Hilversum toonde Panasonic onder andere de PanaTrack zien, een flexibele cameraslider waarmee een snelle overgang van een lineaire naar een gebogen cameraspoor mogelijk is met maar één apparaat. Devlaeminck: “Het tracksysteem is compatibel met ons Panasonicprotocol, waardoor de camera op de slider ook met onze Panasonic controller te bedienen is. Een zeer mobiel systeem, dat ook heel flexibel is en zeer snel is op te stellen.”

De PanaTrack was één van de dingen die Panasonic ook tijdens NAB had laten zien. “Maar daar hebben we bijvoorbeeld ook een nieuwe versie van onze Kairos aangekondigd, de 200L1”, vertelt Devlaeminck. “Dit nieuwe mainframe heeft ook standaard 24 SDI inputs aan boord. Het is dus eigenlijk een SDI-machine in plaats van een 2110-machine. Dat is gedaan om ook meer de event- en corporatewereld te gaan bedienen, waar ze standaard meer met SDI werken.” Verder is het AT-KC200L1 mainframe uitgerust met vergelijkbare functies als de tweede generatie Kairos Core 200 (AT-KC200), die in de zomer van 2023 werd aangekondigd. Verder is volgens Devlaeminck de in Las Vegas aangekondigde UE30 PTZ-camera interessant: “Aan de onderkant van het gamma. Met een beperkte zoom en zonder NDI|HX, maar zeer geschikt en betaalbaar voor waar ‘ie voor bedoeld is: corporate en educatietoepassingen.” 

Moments Lab
Iets verderop in de ruimte troffen we Rick Stremmel, Sales Manager van Moments Lab, het bedrijf dat zeven jaar geleden nog begon onder de naam Newsbridge. Wat het bedrijf te bieden heeft is ronduit indrukwekkend. Heel eenvoudig gezegd bouwt het bedrijf multimodale en generatieve AI-modellen die worden toegepast op video- en mediamanagement. Klanten van het Franse bedrijf kunnen verschillende producten/diensten kiezen (Just Index, Media Hub, Live Asset Manager en Media Marketplace) die allemaal één ding gemeen hebben: ze maken het werk een stuk efficiënter en sneller voor teams die zich bezighouden met contentproductie. Als voorbeeld toonde Stremmel een uitgebreid (video)interview met tennisser Jannik Sinner. “In zo’n video kun je automatisch laten zoeken naar wat je eigenlijk maar wil. Teksten, momenten, gezichtsuitdrukkingen…allemaal op basis van AI. Wil je alleen de momenten hebben waarin de tennisser praat over persoonlijke groei? Het systeem pikt die momenten er tot op de seconde nauwkeurig voor je uit. Dat gaat echt een stuk verder dan wat bijvoorbeeld Avid op dit kan bieden”, aldus Stremmel. 

Qua klanten kan Moments Lab een indrukwekkende lijst namen overleggen. “Dat gaat van voetbalclubs als Bayer Leverkusen en 1. FC Köln tot de Franse voetbalbond, het World Rally Championship en veel broadcast- en nieuwsorganisaties. Voor dat soort partijen gaat het wel om de complete Media Hub, inclusief storage”, vertelde Stremmel, terwijl hij een video van een wedstrijd van voetbalclub Bayer Leverkusen aanklikt. “Als de contentmakers van die club voor een video bijvoorbeeld een lachende Jeremy Frimpong nodig hebben, dan hoeven ze die zoekterm alleen maar in te voeren om alle momenten waarop Frimpong in deze wedstrijd lachend te zien is, voorgeschoteld te krijgen.”

LivePower
Uiteraard was ook LivePower van de partij. Dat bedrijf is onderdeel van DigiNet en is een fabrikant van hoogwaardige kabels in alle soorten en maten en kan op zeer efficiënte wijze ook kabels, connectoren, stroomkasten en accessoires op een professionele manier personaliseren. Accountmanager Paul Nijssen nam de honneurs waar in Hilversum: “We zitten van origine veel in de verhuur- en audiomarkt. Hier in de broadcastwereld spreken ze misschien een iets andere taal, maar hier hebben ze ook kabels nodig en ook dat kunnen we allemaal bieden.” Nijssen is zelf van oorsprong een audioman en is nu twee jaar werkzaam voor LivePower: “Ik richt me daarbij puur op Nederland, maar kom wel elke week op de fabriek in Lommel. Daar zitten uiteindelijk toch de mensen die voor mijn klanten de bekabeling en andere zaken moeten maken. Het is een kwestie van de juiste balans vinden tussen wat we kunnen verkopen en wat we kunnen maken, dat moet goed gepland worden. Maar dat zijn leuke uitdagingen en die gaan we heel graag aan.”

Skaarhoj
Dries Tastenhoye (Diginet België) was present om te vertellen over de nieuwe panelen van Skaarjoh, met de Blue Pill controller erin. “Vroeger was het systeem zo ongeveer even flexibel, maar was het wel moeilijk te configureren”, legde Tastenhoye uit. “Nu zijn ze stand-alone en zit er een webserver in die configuratie eigenlijk heel eenvoudig maakt. Je kan het natuurlijk nog steeds uitzonderlijk complex maken omdat het oneindig configureerbaar is, maar de basis is eenvoudig. Dit paneel is nu geconfigureerd om daarginds met de Panasonic Kairos mixer te werken. Dat is echt een kwestie van twee dropdowns en de juiste configuratie wordt geladen. En met hetzelfde gemak kies je bijvoorbeeld de Blackmagic ATEM. Daarnaast is Skaarhoj er ook in geslaagd om de panelen heel compact en betaalbaar te maken. Bovendien zijn ze heel makkelijk te combineren, simpelweg door ze aan elkaar te klikken. Zo klik je audio bijvoorbeeld eenvoudig aan video, bijvoorbeeld als je een productie hebt met minder productioneel personeel. Dat werkt echt fantastisch.”

Sony
Menno Brouwer (Sales Manager bij Sony Europe) was voor het eerst aanwezig op een Pop-Up Event van DigiNet. “Echt heel goed opgezet”, reageerde hij op de vraag hoe het beviel. Daarna toonde hij uiteraard graag wat Sony zelf liet zien op de studiovloer, waaronder de nieuwe Sony FR7 Full-frame PTZ camera met verwisselbare lens. “Het is ’s werelds eerste full-frame ILC PTZ-camera en behoort tot de Cinema Line, zoals bekende camera’s als de FX6 en FX9”, aldus Brouwer. Dat laatste zit ‘m in het feit dat de camera beschikt over belangrijke functies voor cinematische toepassingen. Zo heeft de FR7 als eerste PTZ-camera een back-illuminated full-frame 35 mm-CMOS-beeldsensor. De BIONZ XR levert bovendien een fantastische beeldkwaliteit met een hoge gevoeligheid en levensechte kleuren. Interessant zijn ook de modi Custom en Cine EI, waarmee je de werking van de camera aanpast aan je eigen workflow, terwijl de consistentie van de Cinema Line-camera’s behouden blijft. Dankzij de E-mount kan de FR7 worden gebruikt met alle lenzen die daar ook mee zijn uitgerust. Dat geldt dus ook voor de veelgeprezen G Master-serie.

Plura
Tot slot troffen we Thomas Rock, Director of Operations bij Plura. Dat bedrijf kent twee verschillende productlijnen, vertelde de Duitser: “De eerste lijn bestaat uit hoogwaardige monitors voor broadcasttoepassingen, bij de andere lijn gaat het om geavanceerde timingoplossingen. Het nieuwste dat we te bieden hebben zijn onze IP-monitoren, voor ST 2110. Daar zijn we echt uniek in, geen enkel ander bedrijf heeft dat zoals wij het hebben. Alle informatie die je nodig hebt zie je in je scherm. Wat is je switcherstatus? Hoe loopt de routing? Allemaal over IP.” 

Ook aanwezig is de timingoplossing UD100 Stage. De UD Stage-serie toont Time Code, lokale tijd, een andere tijdzone of een stopwatch timer. “Een ingebouwde kwartsklok zorgt ervoor dat ‘ie altijd werkt, ook als onverhoopt signaaluitval zou optreden”, vertelde Rock. “Hij is in dit geval uitgerust met tally, is compleet RGB en is bijvoorbeeld ook aan te sturen via Art-Net. Zo is het licht te dimmen als het donker moet zijn op de set, of maak je het licht rood als mensen gewaarschuwd moeten worden als ze niet naar binnen mogen gaan. Je kan alle kanten op.” De display wordt statisch aangestuurd zonder multiplexing. De UD100 Stage heeft 8-, 6- of 4-cijferige versies, met en zonder tally.

Avid
Avid ADA is een revolutionaire tool die AI inzet om de creatieve industrie te transformeren. Met behulp van geavanceerde AI-technologieën stroomlijnt ADA arbeidsintensieve processen, zodat professionals zich kunnen concentreren op hoogwaardige storytelling en creativiteit. Een van de belangrijkste voordelen is de mogelijkheid om een geo-flexibele en remote workforce te ondersteunen, wat de creatie en levering van content versnelt. 
Avid ADA was te zien op het Pop-Up event van DigiNet, waar de Media Composer faciliteit veel aandacht trok. Bezoekers konden de nieuwe transcriptiemotor in actie zien, die snellere en nauwkeurigere transcripties biedt zonder internetverbinding, in 21 talen. 
Daarnaast maakt ADA gebruik van semantische technologieën om de overgang van asset management naar kennisbeheer te faciliteren. Dit zorgt voor een contextueel begrip van data en bevordert de samenwerking en contentbeheer. Met functies zoals automatische scriptcreatie, semantisch zoeken en voorspelling van aanbevelingen, biedt Avid ADA een uitgebreide toolkit voor het verbeteren van zowel de productie-efficiëntie als de creativiteit van de gebruiker.

Ross Video
Bij DigiNet's Pop-Up evenement stond Ross Video's Quorum in de schijnwerpers. Terwijl het opnemen van vergaderingen vaak een eenvoudige taak lijkt, onderscheidt Quorum zich door boeiende en kwalitatieve content te creëren. Quorum is ontworpen om de kloof te overbruggen tussen simpele opnames en professionele, meeslepende producties.
Bedrijven wereldwijd vertrouwen op Quorum om vergaderingen transparant en boeiend vast te leggen. Dankzij Ross Video's uitgebreide broadcast-expertise kunnen gebruikers moeiteloos meerdere camera's en geavanceerde technologieën inzetten zonder ingewikkelde installatieprocessen.
Quorum biedt een intuïtieve en flexibele oplossing die naadloos integreert in bestaande werkomgevingen, en zo de kwaliteit en betrokkenheid van vergaderopnames naar een hoger niveau tilt.

2025
Alles benoemen wat te zien was tijdens dit Diginet Pop-Up Event is onbegonnen werk. Wat we wel kunnen melden is dat het zonder meer de moeite waard was het event bij te wonen. Was het niet voor de stands waar het nieuws te vinden is, dan was het wel voor de presentaties die bijvoorbeeld Avid en Moments Lab verzorgden in de aangrenzende presentatieruimte. Was je er dit jaar niet bij? Volgend jaar is er weer een nieuwe kans. Diginet Pop-Up 2025 vindt op dinsdag 20 mei 2025 plaats in België. Twee dagen later is Nederland aan de beurt. De locatie is nog niet bekend, maar gaat uiteraard gecommuniceerd worden via de kanalen van DigiNet én AV & Entertainment!


 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment